Donderdag hebben we in het werk de kozijn hoogte bepaald. Daarnaast hebben we een aantal details besproken waaronder de bevestiging van het huisje aan de trailer. Als alles goed gaat rijden we komende vrijdag met het huisje naar Eindhoven.
Werkplaats
In afwachting van het huisje richten we de werkplaats in. Die deur blijft leuk maar ook een flink obstakel. Met 3.75 m is de opening 25 cm te laag voor het huisje. Omdat we niet voor één gat gevangen zitten hebben we iets verzonnen. Het waterland-huisje wordt straks van de trailer afgetild en op steigerpijpen naar binnen gerold. Zo deden de oude Egyptenaren het ook al. Omdat we alles wel heel willen houden laten we ons hierbij adviseren door Rijk Blok onze constructeur.
Maatvoering
Vreemd hoe iets veel kleiner kan lijken als het plat ligt. Dit is een ‘proef’ spantje gemaakt door Arjen de hout skelet bouwer.
Wat is het klein denken we in koor als het op de tafel ligt. Valt best mee zien we daarna als het rechtop op de trailer staat.
Vandaag hebben we de puntjes op de i gezet wat betreft de maatvoering. Alles wordt bepaald door de maximale hoogte en breedte en gewicht van aanhangers; 4 m. hoog 2,5 m. breed en maximaal 3500 kg zwaar.
In de lengte hebben we nog een beetje speling. Het huisje is nu 8.20 m lang (inclusief veranda) en 12 m. is toegestaan!
RDW
Waterlandhal
De werkplaats is fantastisch. Er is zelfs een elektrische hijsinrichting tot 2 ton. Het omdraaien van de trailer in aanbouw is daarom een fluitje van een cent zoals je hier kunt zien
donderdag naar de keuring en dan kunnen we echt gaan bouwen
Werkruimte
HSB
Afgelopen week hebben we overleg gehad bij een in houtskeletbouw gespecialiseerde onderneming. Het was een goed gesprek. Het streven is om huisje nummer 1 in oktober op zijn plek te hebben.
Plekje zoeken
Afgelopen donderdag hebben we na ons wekelijks overleg vast een favoriet plekje gezocht in de PluginCity. Virtueel hebben we onze gedroomde trekpaard maar meteen ingespannen. De keuze viel op een plekje zo dicht mogelijk bij het Ketelplein met de veranda naar het oosten gericht. Zo kunnen we straks van ons ontbijtje in de ochtend zon genieten.
Bevalt het ons straks toch niet, dan draaien we de boel gewoon om en kijken hoe de leidingstraat over het Strijps-bultje verdwijnt in de richting van de ondergaande zon…
plug-in versus off-grid
Afgelopen 9 mei werd ons initiatief genoemd in een artikel in het Eindhovens Dagblad over Plugin city.
Er staat; “een bed and breakfast dat volledig zelfvoorzienend gaat werken’
Het einddoel is inderdaad om volledig (of in ieder geval zoveel mogelijk) zelfvoorzienend te zijn. Maar bij de start zijn we nog volledig plug-in.
Daarom ook onze plek in Plug-In-City. Voor meer informatie hierover kijk bij plug-in.
Waterlandhuisje welkom in Plug-In-City
Na een geslaagde presentatie bij woningbouwvereniging Trudo in Eindhoven, is ons een plek in de Plug-In-City in diezelfde stad toegezegd door Jack Hock, directeur bijzondere projecten.
Een compleet nieuwe stad in een stad. Dat is Plug-In-City. Een initiatief van Trudo op Strijp-S, de proeftuin van Europa. Plug-In-City wordt een stad zonder regels, zonder belemmeringen, zonder vooropgezet plan. Iedereen met een goed idee mag er bouwen. Of stapelen. En in alle gevallen verrassen.
We willen zo spoedig mogelijk starten met de bouw van huisje nummer 1. Het is nog de vraag wat ons adres wordt in Plug-in-City. We zullen in ieder geval verblijven in Waterland.











